06
مرداد

آشنایی با انواع هیترهای صنعتی

آشنایی با انواع هیترهای صنعتی

گرما و حرارت از نیازمندی‌های مهم زندگی هستند. ما علاوه بر محیط منزل و خانه‌ی خود در کارگاه‌ها و مکان‌های صنعتی هم به گرما نیاز داریم. این مکان‌ها علاوه بر فصول سرد، ممکن است در برخی مواقع  از نظر ایجاد شرایط کار به گرما نیاز داشته باشند. برای همین نیاز به وسیله‌ای داریم که بتواند در کنار تولید حرارت و گرما، برای ایجاد دمای مورد نیاز و کنترل شده کمک کننده باشد. هیترها وسیله مناسبی برای این کار هستند. هیترها  کارایی مختلفی دارند و در مکان‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند‌. هیتر صنعتی یکی از وسیله‌هایی است که به آسانی می‌تواند شرایط لازم را در کارخانه‌ها، گلخانه‌ها و مخصوصا  مرغداری‌ها ایجاد کند. هیتر صنعتی از نظر کارایی اهمیت زیادی دارد و برای همین کسب اطلاع در مورد عملکرد و نحوه کار با آن مهم است. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع مطلع خواهیم شد.

 

هیتر صنعتی

هیتر صنعتی یک دستگاه گرمازا است که به منظور افزایش دمای محیط در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. این نوع هیترها معمولاً برای گرم کردن فضاهای بزرگ، کارگاه‌ها، سالن‌های تولید، انبارها، سوله‌ها و سایر محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این هیترها معمولاً دارای ظرفیت بالا، قدرت بیشتر و ساختاری مقاوم‌تر برای تحمل شرایط سخت صنعتی هستند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از انواع مختلف سوخت مانند گاز طبیعی، گازوئیل و … گرمای مورد نیاز را تأمین کنند. هیتر‌های صنعتی انواع مختلفی دارند و می‌توان بر حسب مساحت مکان مورد نظر، قدرت و توان هیتر خریداری را انتخاب کرد. هیترهای صنعتی معمولا  ۲۰ برابر هیترهای خانگی انرژی تولید کی‌کنند.

عملکرد هیتر صنعتی

هیتر‌های صنعتی با استفاده از انرژی گازی، انرژی حرارتی تولید کرده و به فضا انتقال می‌دهند. انتقال حرارت در هیترهای صنعتی به چند روش انجام می‌گیرد. در داخل هیترهای صنعتی به منظور کنترل و انتقال حرارت، فن‌هایی وجود دارد. این فن‌ها در واقع کار انتقال حرارت تولید شده را بر عهده می‌گیرند.

انواع هیتر صنعتی

همان طور که گفتیم هیتر صنعتی قدرت بیشتری از هیتر معمولی دارد و در گلخانه‌ها و دامداری‌ها به کار گرفته می‌شود. به علت حساس بودن گیاهان و حیوانات به دمای محیط، به کنترل دقیق دمای محیط‌های نگهداری آن‌ها نیاز داریم. مثلا در کارگاه‌های پرورش قارچ، به یک هیتر صنعتی نیاز خواهیم داشت تا به صورت کنترل شده دمای محیط را گرم کند. به علت حساس بودن قارچ نسبت به دما، هیتر صنعتی در ایجاد شرایط دمایی بسیار مناسب خواهد بود. همچنین در مرغداری‌ها برای حفظ سلامت مرغ‌ها باید دمای مناسبی را توسط هیترهای صنعتی به وجود آورد. هیترهای صنعتی انواع مختلفی دارند که هر کدام می‌توانند در مکان منحصر به فرد خود استفاده شوند.

  • هیتر همرفتی  (فن دار)

هیتر همرفتی نسبت به سایر هیترهای صنعتی، حرارت را بسیار کنترل شده انتقال می‌دهند. و این ویژگی به علت نوع کارکرد آن‌ها است‌. این هیترها جریان هوای محیط را دریافت و گرم می‌کنند. سپس هوای گرم شده را به محیط برمی‌گردانند. هیتر همرفتی به مدت زمان بیشتری برای گرم کردن محیط نیازمند است اما محیط با ماندگاری بیشتری گرم می‌شود. همچنین در برخی از هیترهای صنعتی ترموستات وجود دارد و می‌تواند میزان دما را تشخیص دهد. با وجود این قطعه هوشمند، هیتر با رسیدن دمای محیط به دمای مورد نظر به صورت خودکار خاموش می‌شود.‌ این ویژگی هیتر همرفتی باعث شده تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

میزان انتقال حرارت در هیترها به سرعت فن بستگی داشته و می‌توان با کم و زیاد کردن سرعت فن، میزان حرارت را کنترل کرد. این هیتر در رستوران‌ها و هتل‌ها کاربرد خوبی دارد و می‌تواند فضاهای بزرگ را به خوبی گرم کند. به علت فن‌دار بودن این هیتر گرما سریع‌تر به محیط منتقل می‌شود.

 

 

  • هیتر صنعتی تابشی

هیتر صنعتی تابشی در کارگاه‌ها و صنایع عملکرد خوبی داشته و بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار این هیتر به اینگونه است که ترکیب هوا و سوخت در آن باعث ایجاد گرما می‌شوند. این گرمای تابشی به سمت پایین همانند نور خورشید تابیده می‌شود. به همین علت این هیتر را در نقاط بالاتر نصب می‌کنند تا گرما به سمت پایین منتقل شود. این نوع هیتر اتلاف انرژی بسیار کمی داشته و در مکان‌های بزرگ و باز کاربرد دارد.

  • مزایای هیترهای صنعتی
  1. مصرف سوخت کمتر: هیتر‌های صنعتی نسبت به میزان حرارتی که تولید می‌کنند، سوخت کمتری به مصرف می‌رسانند. و این مزیت در صنعت بسیار پر اهمیت است تا در صرف هزینه‌ها صرفه جویی شود.
  2. قابلیت کنترل گرما: در طراحی اکثر هیترهای صنعتی از ترموستات استفاده می‌شود. ترموستات در تشخیص دما و میزان حرارت مورد نیاز محیط کمک کننده است. هر چقدر دما به دمای مورد نیاز نزدیک باشد، هیتر خودبه خود میزان حرارت را کنترل می‌کند.
  3. قابلیت نصب در محیط‌های بزرگ و صنعتی: به علت اندازه بزرگ و قدرت بیشتر هیترهای صنعتی، این هیترها مناسب کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی است. همچنین این هیترها گرما را به صورت یکسان پخش می‌کند. که این ویژگی در اماکن صنعتی بیشتر به درد می‌خورد.
  4. استفاده از سوخت گازی: هزینه‌ی سوخت گازی از برق و سایر سوخت‌های طبیعی کمتر است بنابراین هزینه‌ کمتری را موجب خواهد شد. علاوه بر این با قطع شدن برق در کارگاه‌ها مشکلی در گرمایش محیط ایجاد نخواهد شد.
  5. قیمت مناسب: هیترهای صنعتی قیمت مناسبی دارند. هیترهای صنعتی هم از نظر کارایی و هم از نظر کنترل انرژی برای مرغداری‌ها و گلخانه‌ها مهم هستند. با در نظر گرفتن عملکرد خوب این نوع هیترها و همچنین مصرف سوخت با صرفه‌تر، می‌توان نتیجه گرفت که این نوع هیترنسبت به عملکرد خود قیمت مناسبی دارد.

آیا استفاده از هیترهای صنعتی مقرون به صرفه است؟

دمای اماکن صنعتی از نظر فنی بسیار پر اهمیت است. برای همین در انتخاب هیتر صنعتی باید دقت بیشتری به خرج داد. هیتری که انتخاب می‌کنیم باید هم از نظر کارایی و هم از نظر مصرف سوخت و با صرفه بودن، عملکرد خوبی از خود نشان دهد. به علت هزینه‌های بالای مصرف برق در هیترهای معمولی استفاده از آن‌ها در مصارف صنعتی مقرون به صرفه نخواهد بود. با در نظر گرفتن اندازه و راندمان بالا، هیترهای صنعتی، قیمت مناسب‌تری و استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه است.