06
مرداد

چه نوع هیتری برای گلخانه مناسب است؟

چه نوع هیتری برای گلخانه مناسب است؟

در سال‌های اخیر گلخانه‌ها به مهم‌ترین بخش‌های تولید کننده‌ی محصولات کشاورزی تبدیل شده‌اند. محیط گلخانه‌ به گونه‌ای است که می‌توان گیاهان را در فصول مختلف سال، کشت نمود. به همین خاطر این فضاها نیاز به ایجاد شرایط خاص برای رشد محصولات دارند. از جمله این شرایط می‌توان به دمای مناسب، رطوبت، نور و اکسیژن کافی اشاره کرد.

حفظ دمای مناسب و گرم کردن محیط گلخانه‌ها از وظایف هیترهای گلخانه‌ای است. این هیترها در هوای سرد زمستان باعث گرم شدن محیط گلخانه شده و شرایط رشد گیاه را فراهم می‌کنند‌. در انتخاب ابزار مورد نیاز گلخانه‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد چرا که هزینه‌های زیادی صرف ساخت این مکان‌ها می‌شود. و در صورت انتخاب هیتر نامناسب ممکن است محصولات گلخانه‌ها از بین بروند. در ادامه با ما همراه باشید تا هیتر مناسب برای گلخانه را بررسی نمائیم.

ویژگی‌های هیتر مناسب برای گلخانه

هیترهای گلخانه‌ها باید بتوانند گرمای مورد نیاز گیاهان را تولید کرده و به طور همزمان، از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه عمل کنند. علاوه بر این نباید مواد مضر و آلاینده سمی را وارد محیط گلخانه‌ها کنند. هیترهای خانگی برای گلخانه‌ها مناسب نیستند زیرا توان تولید گرمای مورد نیاز محیط باز گلخانه‌ها را ندارند و همچنین هزینه سوخت بسیار زیادی دارند. به خاطر همین برای تولید گرمای مورد نیاز گلخانه‌ها به یک هیتر مناسب و کم مصرف نیاز خواهیم داشت.

بهترین هیترهای قابل استفاده در گلخانه‌ها، هیترهای استاندارد گلخانه‌ای هستند. این مدل هیترها  از تکنولوژی کوره گرم یا آتش درون برای تامین حرارت مورد نیاز گلخانه‌ها بهره می‌برند که هیچ گونه دود و مواد آلاینده ای را وارد محیط گلخانه نخواهند کرد.

 

در هنگام خرید هیتر گلخانه‌ای باید به چه مواردی توجه کرد؟

موراد مختلفی برای انتخاب هیتر مناسب گلخانه مهم هستند که در نظر گرفتن هر یک از آن‌ها برای انتخابی صحیح مهم خواهد بود. این موارد را در ادامه بررسی خواهیم نمود.

  • ابعاد گلخانه‌ها

در هنگام انتخاب یک هیتر گلخانه‌ای به ابعاد آن توجه کنید. اندازه هیتر باید مناسب مساحت گلخانه باشد تا بتواند دمای مورد نیاز آن را به حد کافی تولید کند. گلخانه‌ها فضای باز و دیواره‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای دارند که درصورت عدم تامین گرمای کافی، دمای محیط در مدت کوتاه به حالت اولیه بر خواهد گشت‌.

  • جنس هیتر

همچنین هیترها با گرما و شرایط رطوبتی داخل گلخانه سر و کار دارند و اگر مقاوم نباشند در مدت کوتاهی فرسوده و سوراخ می‌شو‌ند و ممکن است به محیط آسب رسانده و علاوه بر خسارت مالی خسارت جانی هم داشته باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید به عایق بندی و مقاومت جنس هیتر توجه داشته باشید.

  • مقرون به صرفه بودن

هیترها باید سوخت مورد نیاز را کنترل شده مصرف کنند تا هزینه‌‌ها را کاهش دهند. این مورد از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد تا سود گلخانه صرف هزینه‌ی مصرف انرژی اضافی هیتر نشود.

سخن آخر

در انتخاب هیتر گلخانه تمام شرایط گلخانه و ویژگی‌های هیتر را در نظر داشته باشید. بهترین‌ هیترها مناسب گلخانه در صرف انرژی بهینه عمل کرده و گرمای مورد نیاز محیط را به راحتی تولید می‌کنند.

یک هیتر گلخانه‌ای مناسب توانایی خوبی در تولید انرژی دارد و سوخت کمتری مصرف می‌کند. همچنین مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارد و زود فرسوده نمی‌شود.